Dramatiker Nanna Tüchsen om arbejdet med manuskriptet til Talent V-KG’s afgangsforestilling, NASTY NIGHT.
Hvordan skriver man en teaterforestilling, hvor manuskriptet ikke bare er skrevet til de medvirkende, men i høj grad med dem? For dramatiker Nanna Tüchsen har arbejdet med Talent V-KG’s afgangsvisning NASTY NIGHT været alt andet end traditionelt. Det har været en kollektiv, eksperimenterende og undersøgende proces, hvor eleverne, instruktøren og dramatikeren selv har skabt visningen i fællesskab.
Vi har talt med Nanna om samarbejdet, processen og de temaer, som ligger under overfladen i det, der ved første øjekast ligner en klassisk forviklingskomedie.
Nanna, hvordan begyndte processen omkring NASTY NIGHT?
“Det her er mit andet projekt på Teater V, og det er 3. årseleverne fra Talent V-KG’s afgangsforestilling, så det var helt centralt at skabe noget, der kunne vise både deres individuelle kunnen og deres evne til at arbejde som ensemble. Derfor startede vi med en fælles aften – eleverne, instruktør Johan Sarauw og jeg – hvor alle bød ind med idéer til temaer og settings.”
Hvordan gik I til det konkret?
“Johan havde forberedt nogle rigtig gode øvelser, som vi brugte til at afprøve de forskellige idéer. Det var næsten som en slags ‘teater-laboratorium’. Vi endte med at trække settingen ‘diskotek’, som eleverne så improviserede ud fra. Det blev hurtigt klart, at det var dér, vi skulle lægge vores univers. Både Johan og jeg kunne se, at det fungerede – både scenisk og i forhold til elevernes energi og samspil.”
Hvordan arbejder man som dramatiker videre ud fra sådan en workshop?
“Jeg gik hjem med en stor bunke inspiration – både de temaer, vi havde talt om, og observationer fra aftenen. Det var ikke sådan, at jeg skrev en specifik rolle til hver enkelt elev, men jeg prøvede at forstå dynamikkerne i gruppen. Hvem er gode til hvad? Hvilke stemninger og typer opstår naturligt mellem dem? Det handler mere om at skabe en ramme, hvor alle kan få plads.”
Hvordan har samarbejdet med Johan Sarauw og eleverne fungeret undervejs?
“Det har været en ret vekselsvirkende proces. Johan og jeg har talt sammen ca. en gang om ugen, hvor han har sendt mig dokumentation – videoer, noter og eksempler fra deres øvelser. Jeg har også bedt dem om at undersøge bestemte ting, som jeg kunne bruge i teksten. Så jeg skrev, mens de improviserede og testede. Det var lidt som at spille bold frem og tilbage, og det har gjort manuskriptet mere levende og forankret i netop den her gruppe.”
Hvordan vil du beskrive forestillingen – hvad er NASTY NIGHT for en størrelse?
“Det er en forviklingskomedie – men med dybde. En nat på et diskotek, hvor vi følger en række karakterer, som alle gemmer på noget, eller prøver at spille nogen andre end dem selv. Samtidig er det også fortællingen om nogle unge skuespillere, som har fået til opgave af deres mentor at spille karakterer, der er meget anderledes end dem selv. Det skaber et lag af meta – fordi det både er en forestilling om at spille teater og er en forestilling.”
Hvad er det for nogle dilemmaer, karaktererne – og eleverne – står i?
“Det handler om grænser. Hvor langt vil man gå i en rolle? Hvad betyder det at leve sig ind i en karakter, der måske har en helt anden etik eller identitet end en selv? Det bliver en måde at diskutere skuespillets væsen på – og samtidig opstår der også en masse klassisk komik: forvekslinger, kærlighed, forviklinger. Vi har bevidst skruet op for det folkekomedieagtige, men med et twist, så det ikke bliver farce, men har noget eksistentielt og menneskeligt på spil.”
Du nævner, at teater kan opstå ud af alt – hvordan har I arbejdet med det i praksis?
“Nogle gange troede eleverne, at de lavede en scene – men det de i virkeligheden leverede, var en karakter, et fysisk udtryk, eller måske bare en tone. Det er også noget af det, jeg elsker ved devising: Det handler ikke kun om replikker, men om alt det, der sker imellem mennesker. NASTY NIGHT er på den måde ikke bare et færdigt manuskript – det er et levende eksperiment.”
Hvad håber du, publikum tager med sig fra forestillingen?
“Jeg håber, de både bliver underholdt og mærker dybden. At de griner – men også stopper op og overvejer, hvad det vil sige at være nogen andre. Og måske får en ny respekt for det arbejde, skuespillere lægger i at gå ind i roller, der ligger langt fra dem selv. Og så håber jeg selvfølgelig, at de ser, hvor dygtige de her elever er – og hvor meget de har lagt i det her projekt.”
NASTY NIGHT spiller på Teater V fra d. 31. juli – 2. august og markerer afslutningen på Talent V-KG’s treårige scenekunstuddannelse. Forestillingen er skrevet af Nanna Tüchsen i samarbejde med eleverne og instruktør Johan Sarauw. Projektet er ledet af Gitte Gry.